For English:

Engels


Voor de aankoop was het behoorlijk groen. (reeds een beetje schoon aan de rechterkant) Na echt poetsen en waxen glimt het weer als vanouds!

Daarna ontdekte ik de voormalige namen "bumblebee" en "Hanna-4". Volgens oude papieren van vorige eigenaren was "bumblebee" de eerste naam.


Na 3 jaar op de wal gaat 'ie weer in het water, op weg naar de nieuwe ligplaats.


Alle verf was in slechte conditie en op veel plaatsen geschimmeld. Alles afgebeten, geschuurd en gelakt.


En ik bedoel dan ook echt ALLE hout! Een beetje wit doet modern aan!
De Wempe barometer en klok zijn ook onderhanden genomen.


Niet alleen het hout is gelakt, ook de vloerplaten (grijs) en het plafond. Op de foto zie je de erg witte grondverf.
Het is afgelakt met Sigma S2U Satin Ral 9010 (Reinweiss) zoals te zien is op de foto hierboven.


De klokjes van het merk Wempe zijn origineel zwart maar zaten vol witte spikkels. Zwart ziet er nogal somber en gedateerd uit, dus is besloten om ze kaal te schuren en te poetsen.
Ook het uurwerk zelf is hersteld want dit was opgevreten door een lekkende batterij.


Het luik was niet helemaal waterdicht. Helemaal niet zelfs!
Nu echter wel! Gemaakt van 5 mm lexaan.


Alle zeven roestige moeren zijn vervangen omdat ik bang was de kiel te verliezen.
Snap niet waarom iemand ijzer gebruikt heeft. Nu is het RVS zoals het hoort.


Het wasbakje was ooit al eens gerepareerd. Maar in de afvoer zat een ring van? Juist: ijzer... Dit is afgezaagd en voorzien van een nette RVS afvoer.


Zelf een maststrijk installatie gemaakt naar een idee van Cock Baas
6 meter aluminium, 6 cm doorsnede, 2.5 mm wanddikte.

Op naar het volgend seizoen!


Alle vier de lieren liepen zwaar en klonken niet lekker.
Ontvet en gepoetst en weer gesmeerd met PTFE, eigenlijk bedoelt voor fietskettingen, metalen en kunststof delen.

Foto's zijn gemaakt onder een blauw dekzeil...


Vanaf de hennegatskoker liep altijd een beetje water naar binnen. Irritant!. De plek is vrijwel onbereikbaar, maar toch zo goed mogelijk schoongemaakt en expoyhars in laten lopen.
Daarna nog een extra laagje Variobond (de-ijssel-coatings.nl) er omheen gesmeerd. Dicht!


Het buisje van de dieptemeter verbruikte meer olie dan mijn auto.
Heb het ontvet en op de romp geplakt met glasvezel en epoxy.


De houten plank onder het luik was gedeeltelijk, en in de voorpunt erg rot.
Beiden zijn vervangen. In de voorpunt heb ik het 8 cm hoger gemaakt. Waarom ook niet.... Eveneens vastgezet met glasvezel en epoxy. Op de foto glimt de verf nogal omdat dit net gelakt is.


Ik vroeg me af hoe zo'n scheur, juist tussen twee puttings, kan ontstaan. Door oxiderend aluminium dus... Dit moest echt gerepareerd worden.


Er is gekozen voor 3 mm RVS in plaats van 8 mm aluminium.
Natuurlijk iets groter zodat beide puttings in de plaat zitten. Dit is zowel links als rechts gedaan.


In Essen heette ze in 1982 "bumblebee", daarna in 1993 geimporteerd als "Hanna 4" van Mainz naar Stellendam. Later een aantal jaren naamloos rondgevaren bij Oostvoorne.
Nu heet ze weer "Bumblebee" als vanouds, in het originele lettertype VAG Rounded, maar dan met een hoofdletter B.


De rubber strip onder het luik was voorzien van een uitsparing, vermoedelijk voor de benzineslang. Niet zo slim. De strip was ook harstikke rot en is vervangen. Artikelnummer 10000361 bij Eriks.nl


De windex (15") zijn we met veel wind verloren en de bevestiging was totaal uitgesleten. De RVS bout zat verroest met de aluminium mast....
Dus uitgeboord en opnieuw getapt met UNC 5/16 draad. Toplicht meteen gesoldeerd ipv klemmetjes.


Het oude plankje was totaal verrot en is in stukken en brokken van het plafond gesloopt.
Alle puttingen zijn opnieuw gekit met Bison polymeerkit. Bruine reparatie is van een vorige eigenaar.... Er is een nieuw plankje gemaakt. 15 mm dik ipv 18 mm. Bovenzijde "gelakt" met epoxy en onderzijde met Wijzonol. De aluminium paal is voorbehandelt en daarna zwart zijdeglans gelakt met Histor Perfect Finish.


Er lekte nogal wat water via de mast. Er zaten 2 kragen aan met een schuimrubber rand en veel siliconen kit.
Alles verwijdert en een kraag gemaakt van rubber vijverfolie. Gaatje in geknipt van slechts 2,5 x 3,5 cm.


Tijdens het vervangen van de kunststof plaatjes van de overloop bleek daar geen hout meer achter zat. Verdere inspectie leerde dat ook het rechter bankje erg slecht was. Links viel het gelukkig nogal mee...
Het rot is weggezaagd en er is oucume ingelamimeerd. Alle bevestigingspunten voor de klemmen e.d. zijn met 10 mm uitgeboord en opgevuld met variobond.


Het aluminum wieltje voor de staalkabel van de onderlijkstrekker zat muurvast verroest.
Vervangen door een wieltje van Tufnol (vanderkrogtbootservice.nl) in het originele huis en dyneema lijn (busmariteam.nl).



In verband met kabel / lijn lengte wilde ik even weten hoe het in elkaar steekt:
Er zitten nog 2 katrollen in de giek voor een extra vertraging. Het onderste witte lijntje komt halverwege aan de onderzijde uit de giek.



Nu de klemmen in de kuip er toch tijdelijk af zijn: De hendels waren helemaal verkleurd, er was er een afgebroken en de wieltjes waren helemaal op.
Dus nieuwe wieltjes gemaakt van 12 mm Polyacetaal (allflex-plastics.com) en nieuwe hendels besteld bij 4uboot.nl.



De bevestigingspunten voor de overloop waren ook niet best meer. Een ervan was zelfs al afgebroken
Nieuwe gemaakt van 10 mm PE (allflex-plastics.com). Ditmaal zitten de gaatjes alleen in het PE en NIET in het polyester want dat heeft tenslotte het rotten van het (de) bankje(s) veroorzaakt!



De stukjes kunststof zijn bij gebrek aan bovengenoemde PE vervangen door 5 mm Lexaan.
Zowel de overloop als de vergrendeling moesten een millimetertje (of 2) ingekort worden. Het schroefje is vervangen door een boutje met een draaischijfje. Extra investering van 2 x 25 cent :-)



De 10 watt gloeilampjes zijn vervangen door 2 Edison LED's van 1 watt in serie (leds-buy.nl)
Hierin is ook een dikke 47 Ohm weerstand opgenomen. De LED's branden daardoor op slechts op halve kracht en dat lijkt voldoende licht te geven.



Het ene kompas had geen licht (meer) en het ander een bijna onzichtbaar geel/rood licht.
Hierin is aan elke zijde 1 rode superflux led (leds-buy.nl) in serie met 470 ohm gezet.



Het toplicht is vervangen door een warm-wit 12 volt / 2 watt Led lampje (denkled.nl)
Het gloeilampje in de voltmeter is dan ook maar vervangen door een wat afgeronde warm-witte superflux led (leds-buy.nl) in serie met 340 ohm.



De linker slede van de barberhauler liep van de rails omdat de lagers uit elkaar gevallen waren. Aan de rechterkant waren ze vastgeroest.
Er is voor gekozen om de lagers te vervangen door kunststof blokken (allflex-plastics.com)
Probleem was echter de bevestiging. Dit is gelukt met M5 RVS puntlas moeren (fabory.com)



De antifouling leek niet veel meer te doen en begon ernstig te bladderen.
Heb 4 uur gekrabt, 6 uur geschuurd en 5 uur geverft. 2x primer, 2x rood en 1x blauw.
Omdat een Sprinta in de haven altijd met de neus in het water ligt, is de waterlijn aan de voorzijde over een lentge van 1,5 meter ongeveer 4 cm opgetrokken.



Eveneens door het "met de neus in het water" liggen blijft er na een regenbui veel water tegen de voetlijst staan.
Om dit te verhelpen is aan beide zijden een afwateringsgeultje gemaakt. Hiervoor moest de holle voetlijst ook weer waterdicht gemaakt worden.



In het dek zijn nog 3 slechte plekken gevonden. Waarvan dit de kleinste...
Slecht hout is weer uitgezaagd, laten drogen, kartonnen malletjes gemaakt, plankjes gezaagd, alles voorbehandeld met impregneerhars en daarna in het dek geschroefd. Later de holle ruimtes erboven volgespoten met variobond.



De uitgezaagde stukken polyester zijn er terug in geplakt. Daarna nog wat holle ruimtes volgespoten, geplamuurd, geschuurd...
Ook de houten plankjes (op foto hierboven uiterst links) zijn nog vervangen door RVS. Wederom geplamuurd, geschuurd, gegrond en gelakt. De schroeven van de scepterpotten zitten werkelijk exact boven de latten. Een kleine uitsparing lijkt me de netste oplossing.



Om in het vervolg wat prettiger te kunnen slapen (en vooral zitten) is na wat experimenteren besloten om 9 mm multiplex onder de bedjes te maken. Ter opvulling, ondersteuning en isolatie is er EVA 30 tussen gedaan. Ofwel Ethylene Vinyl Acetate, besteld bij www.rivafoam.nl. Daar bovenop komt natuurlijk nog een schuimrubber matrasje.



Het dek was niet zo fraai meer: Dof, vieze en kale plekken.... RAL7042 ofwel Verkeersgrijs A lijkt er het meest op. (ook even vergeleken met de onderkant van de luiken want daar is de lak nog als nieuw.
Het blijkt een goede keuze want het verschil is amper te zien. Het dek is hierdoor wel iets gladder geworden...



Een Tuffluff is normaal gesproken voorzien van een RVS invoer. Aangezien deze ontbrak is er een gemaakt van kunststof PE.
Als dit niet blijkt te werken zal ik er alsnog een moeten bestellen, maar de eerste testen zijn veelbelovend.



Op het roer zat nogal veel speling. TE veel... Nieuwe set RVS en kunststof bussen besteld via
www.janke-metalltechnik.de.
Het viel niet mee om het roerblad er onderuit te krijgen en het was wel een geklieder met die epoxy.



Op een Sprinta is nergens een handige plaats voor een radio. En de radio's die ik geprobeerd heb, heb ik teruggebracht naar de winkel omdat ze niet bevielen.
Uiteindelijk zelf iets gemaakt van pc luidsprekertjes, want die zijn magnetisch afgeschermd. Wel zo handig i.v.m. de kompassen. Werkt op 12 volt en op walstroom. Via een 3,5 mm stekkertje is b.v. een iPod aan te sluiten.



De Briand spinnakerboom had twee verschillende bekken waarvan er 1 niet in de slede paste. Gijpen was hierdoor niet mogelijk.
Via Marktplaats een zelfde Plastimo bek gevonden. Maar die bleek net een paar millimeter dunner dan de boom. Opgedikt met epoxy en een stukje plastic en daarna vast gepopt. Het originele touwtje bleek nog in de boom te zitten :-)



Helaas geen foto gemaakt van de oude raampjes. Maar deze waren behoorlijk gecraqueleerd, bekrast en (lelijk) met doorzichtige kit gemonteerd.
De nieuwe zijn gecopieerd met de frees. Smoke kleurig plexiglas van 5 mm (kunststofplatenshop.nl), gekit met zwarte kit (KENT Rotabond MS).



Met het vervangen van de raampjes is ook het blauw meteen gelakt met De IJssel double coat, signaalblauw RAL5005...
Dus ook de bies want die was totaal dof en poetsen hielp niet meer. Tevens nieuwe stickers geplakt.



Toch echt van plan om dit jaar eens op de Grevelingen te overnachten. Twee mini pizza's afbakken of een aantal sateetjes grillen moet hiermee lukken!
Speciaal gebouwd voor gebruik op een Origo 3000.



Het is / was mijn bedoeling om Bumblebee zo origineel mogelijk te houden. Maar een beetje comfort zoals eenvoudig je telefoon opladen of een waterkoker aan kunnen sluiten wanneer je walstroom hebt (zonder rondslingerend verlengsnoer) is toch ook wel erg prettig.